ТЕХНОГЕННО-ЕКОЛОГІЧНА БЕЗПЕКА І НАДЗВИЧАЙНІ СИТУАЦІЇ: МЕХАНІЗМИ КООРДИНАЦІЇ ТА ВЗАЄМОДІЇ
DOI:
https://doi.org/10.35432/1993-8330appa1812020201817Ключові слова:
координація, взаємодія, публічне управління, техногенно-екологічна безпека, надзвичайна ситуація, органи публічної влади, цивільний захист, механізми, державний і недержавний сектори, державна політика.Анотація
Постановка проблеми. Сучасний світ насичений, як позивами, так і негативами. Зокрема, такими є порушення техногенно-екологічної безпеки (далі – ТЕБ), надзвичайні ситуації (далі – НС). Їх реалії в Україні демонструє офіційна аналітика за 2019 р., коли було зареєстровано 146 НС. Національний класифікатор нинішній коронавірус відносить до НС природного характеру. Її особливістю є: короткий термін розвитку вірусної хвороби у людини, її бурхливе поширення у світі; відсутність методів лікування; слабкість національних систем публічної влади і охорони здоров’я у протидії цій НС. Тому, зростає актуальність механізмів координації і взаємодії суб’єктів протидії НС, захисту населення, економіки, національних надбань, ін.
Мета статті полягає у вироблені концептуальних теоретико-прикладних засад механізмів публічного управління координацією і взаємодією суб’єктів протидії НС у складі механізму управління в державі. Мета досягається за використанням описової моделі, яка заснована на типових формах об’єктивації теорії і методології механізмів публічного управління (далі – ПУ) координацією і взаємодією суб’єктів протидії НС.
Стислий виклад дослідження. Первісне уявлення про ці механізми надають поняття «координація» і «взаємодія», які у науковому дискурсі розуміються неоднозначно. Їх ототожнюють, або вважають взаємодію більш широкою, ніж координація, або ж розводять ці поняття. Останній підхід розглядається у цій статті. Координація розглядається, як відповідне рішення. Його виробляє суб’єкт координації і встановлює відносини для об’єктів координації (суб’єктів взаємодії). Останні вважаються спеціалізованими, рівнозначними і незалежними. Діють спільно, кожний із них взаємодії вносить свою частку дій у досягнення спільної мети.
Опираючись на офіційні документи, побудовано дерево механізмів координації, яким є ієрархія державної, регіональних і місцевих комісій з ТЕБ та НС в Україні. Ці комісії є постійно діючими органами-координаторами. Взаємодія стосується спільної діяльності суб’єктів протидії НС у межах відносин, визначених рішеннями комісій: «зверху до низу». Організаційний склад комісій вказує, що державна політика з ТЕБ та НС здійснюється за використанням механізму управління в державі. Розроблено і концептуально охарактеризовано його модель. Вона поєднує державний і недержавний механізм управління, механізм координації і взаємодії суб’єктів державного і недержавного секторів з ТЕБ та НС. Сформульовано поняття «механізми координації і взаємодії суб’єктів державного і недержавного секторів з ТЕБ та НС». Охарактеризовано загальні принципи побудови цього механізму. Запропоновано рівняння для розрахунку його інтегральної ефективності залежно від продуктивності праці суб’єктів координації і взаємодії, ефективності її організації, відносин і їх правового забезпечення.
Висновки. Розроблено концептуальні засади механізмів координації і взаємодії суб’єктів протидії НС, якими є типові форми об’єктивації теорії і методології механізмів ПУ. Проаналізовано поняття «координація» і «взаємодія» і розведено їх розуміння. Синтезовано дерево механізмів координації, як ієрархію державної, регіональних і місцевих комісій. Доведено, що державна політика з ТЕБ та НС реалізується механізмом управління в державі. Побудовано і охарактеризовано його модель, сформульовано поняття «механізми координації і взаємодії суб’єктів державного і недержавного секторів щодо з ТЕБ та НС», а також охарактеризовано загальні принципи його побудови і запропоновано рівняння для розрахунку його ефективності.
Посилання
ДК 019:2010. Видання. Класифікатор надзвичайних ситуацій. [Чинний від 2010-10-11]. Вид. офіц. Київ, 2010. 23 с. (Національний класифікатор України).
Державна служба України з надзвичайних ситуацій: інформаційно-аналітична довідка про виникнення надзвичайних ситуацій в Україні упродовж 2019 року. URL: https://www.dsns.gov.ua/ua/Dovidka-za-kvartal/103179.html.
Жукова Л. А. Державне управління у сфері цивільного захисту в Україні: функціонально-структурний аспект: дис... канд. держ. упр. Київ, 2007. 202 с.
Іщенко Г. Г. Механізми державного регулювання природно-техногенної безпеки великих міст: дис... канд. держ. упр. Київ, 2009. 212 с.
Клименко Н. Г. Особливості державного управління в умовах надзвичайних ситуацій: теоретичний та історичний аспекти: дис... канд. держ. упр. Київ, 2008. 225 с.
Костенко В. О. Характеризація державного управління захистом населення у надзвичайних ситуаціях: дис... канд. держ. упр. Харків, 2016. 216 с.
Ситник Г. П. Державне управління у сфері забезпечення національної безпеки України: теорія і практика: автореф. дис... докт. держ. упр. Київ, 2007. 36 с.
Семенченко А. І. Стратегічне планування у сфері державного управління національною безпекою: автореф. дис... докт. держ. упр. Київ, 2008. 36 с.
Терент’єва А. В. Державне управління медичним захистом за умов надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру: автореф. дис... докт. держ. упр. Київ, 2010. 36 с.
Труш О. О. Структурно-функціональне забезпечення територіального управління запобіганням та ліквідацією надзвичайних ситуацій (на прикладі Управління пожежної безпеки в Харківській області): автореф. дис... канд. наук з держ. упр. Київ, 2003. 26 с.
Шпильовий І. М. Державне регулювання у сфері природно-техногенної безпеки України: автореф. дис... канд. наук з держ. упр. Київ, 2008. 23 с.
Михайлов В. М. Взаємодія органів місцевого самоврядування з органами державної влади у сфері запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій: автореф. дис... канд. наук з держ. упр. Київ, 2013. 22 с.
Шостак Л. Й. Механізми забезпечення взаємодії суб’єктів державної системи ліквідації медико-санітарних наслідків надзвичайних ситуацій: автореф. дис... канд. наук з держ. упр. Одеса, 2014. 21 с.
Козлова Л. В. Координаційні, субординаційні та реординаційні зв’язки органів виконавчої влади та місцевого самоврядування. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». 2011. №153. С. 40–44.
Карлов Т. В. Механізми управління конфліктами у взаємодії органів влади та громадськості на регіональному рівні: автореф. дис... канд. держ. упр. Харків, 2019. 231 с.
Шевчук О. М. Взаємодія та координація органів державної влади щодо забезпечення державного контролю у сфері обігу наркотичних засобів та психотропних речовин. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Юриспруденція. 2014. Вип. 8. С. 126–129.
Чумак В. В. Взаємодія та координація між суб’єктами охорони державного кордону. Право і Безпека. 2011. № 2. С. 161–165.
Громова О. Є. Роль координаційної функції в процесі управління організацією. Економіка і суспільство. 2016. №7. С. 256–259.
Шепетько С. А., Клименко О. А. Напрями удосконалення нормативно-правового забезпечення координації та взаємодії у сфері боротьби з організованою злочинністю. Питання боротьби зі злочинністю. 2017. №34. С. 15–27.
Найповніший тлумачний словник української мови онлайн. URL: https://eslovnyk.com.
Академічний тлумачний словник української мови. URL: http://sum.in.ua/s/Koordynacija.
Словник української мови. URL: http://ukrlit.org/slovnyk/slovnyk_ukrainskoi_movy_v_11_tomakh/координація.
Великий тлумачний словник сучасної української мови: 250000 / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь: Перун, 2005. VIII, 1728 с.
Философский энциклопедический словарь; глав. ред. Л. Ф. Ильичев, П. Н. Федосеев, С. М. Ковальов, В. Г. Панов. Москва: Советская энциклопедия. 1983. С. 840.
Філософський енциклопедичний словник / гол. редколегії В.І. Шинкарук. Київ. Абрис 2002. 751 с.
Взаємодія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Взаємодія.
Публічне управління : термінол. слов.; уклад.: В. С. Куйбіда, М. М. Білинська, О. М. Петроє та ін. / за заг. ред. В. С. Куйбіди, М. М. Білинської, О. М. Петроє. Київ: НАДУ, 2018. 224 с.
Про Державну комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій: Постанова Кабінету Міністрів України від 26.01.2015 р. N 18. : ред. від 25.03.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/18-2015-п.
Про затвердження Типового положення про регіональну та місцеву комісію з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій: Постанова Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 р. N 409.: ред. від 28.02.2018 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/409-2015-п.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).