ЄВРОПЕЇЗАЦІЯ ОСВІТИ УКРАЇНИ: СУТНІСТЬ ТА НАСЛІДКИ ВПЛИВУ

Автор(и)

  • Наталя Колісніченко завідувач кафедри української та іноземних мов ОРІДУ НАДУ при Президентові України, к.держ.упр., доцент, Україна
  • Юрій Семенюк аспірант кафедри глобалістики, європейської інтеграції та управління національною безпекою ОРІДУ НАДУ при Президентові України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.35432/1993-8330appa2782019179070

Ключові слова:

європеїзація, європеїзація освіти, механізми європеїзації, «вертикальна» і «горизонтальна» європеїзація, політичні актори європеїзації, фази розвитку європейської освітньої політики.

Анотація

У статті розкривається сутність процесу європеїзації освіти в Україні та наслідки її впливу на політику та державне-управління цією сферою. Досліджується поняття «європеїзація», аналізуються механізми європеїзації («вертикальна» і «горизонтальна» європеїзація), основні політичні актори європеїзації (Рада Європи та ЄС). Розглядаються чотири фази розвитку європейської освітньої політики в економічному та соціальному контексті. Аналізується європеїзація вітчизняної системи освіти: розвиток профільного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах; Болонський процес; поступове введення навчання другої іноземної мови; експорт освіти; освітні гранти; підвищення заробітної плати освітян; єдиний державний іспит та ін.

Біографії авторів

Наталя Колісніченко, завідувач кафедри української та іноземних мов ОРІДУ НАДУ при Президентові України, к.держ.упр., доцент

завідувач кафедри української та іноземних мов
ОРІДУ НАДУ при Президентові України, к.держ.упр., доцент

Юрій Семенюк, аспірант кафедри глобалістики, європейської інтеграції та управління національною безпекою ОРІДУ НАДУ при Президентові України

аспірант кафедри глобалістики, європейської інтеграції та управління національною безпекою ОРІДУ НАДУ при Президентові України

Посилання

Айзінг Р. Європеїзація та інтеграція. Концепти дослідження ЄС. Європейська інтеграція / уклад. М. Яхтенфукс, Б. Колєр-Кох; пер. з нім. М. Яковлєва. Київ: Вид. дім «Києво-Могилянська академія». 2007. С. 255–274.

Іванова Л. Специфіка навчальних процесів ВНЗ України в умовах європеїзації. Вісник Запорізького національного університету. № 2 (13). 2010. С. 64−68.

Ковальчук O. Формування освітньої політики країн Євросоюзу під впливом процесів глобалізації та європеїзації. URL: https://www.sworld.com.ua/konfer32/1059.pdf

Кублік К. Європеїзація та стандартизація норм та вимог до державного управління та кадрової політики в державній службі Європеїзація публічного адміністрування в Україні в контексті. Європейської інтеграції: матеріали наук.-практ. конф. (Дніпропетровськ, 17 груд. 2009 р. ) / за заг. ред. Л. Л. Прокопенка. Дніпропетровськ: ДРІДУ НАДУ. 2009. С. 142−149.

Локшина О. Забезпечення якості вищої освіти в умовах європеїзації України. Неперервна професійна освіта: теорія і практика (Серія: педагогічні науки). Випуск № 3–4 (56–57). 2018. С. 127−132.

Cowles M. G., Caporaso J., Risse T. Transforming Europe. Europeanization and Domestic Change. Ithaca and London: Cornell University Press. 2001. 304 р.

European Parliament and European Council. Recommendation of 18 Dec. 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC). Official Journal of the European Union. 30.12.2006. L 394/10-18.

Featherstone K., Radaelli C. M. The Politics of Europeanization. Oxford: University Press. 2003. 320 р.

Krbec D. «Europeanization» of education: challenges for accession countries. URL: https://www.pilar.hr/wp-content/images/stories/dokumenti/zbornici/27/z_27_375.pdf

Schreiner P. Europäisierung von Bildung als Herausforderung für Religion und evangelische Bildungsverantwortung, [Europeanization of education as a challenge for Religion and Protestant Commitment to Education] in: P Schreiner, V Elsenbast, F Schweitzer (Hrsg.). Europa Bildung Religion. Demokratische Bildungsverantwortung und die Religionen. Münster: Waxmann. 2006. S. 81–92.

Pépin L. The History of EU Cooperation in the Field of Education and Training: how lifelong learning became a strategic objective. European Journal of Education. Vol. 42. № 1. 2007. Р. 121–132.

Report from the Commission of 31 January 2001: The concrete future objectives of education system [COM(2001) 59 final]. URL: http://aei.pitt.edu/42877/1/com2001_0059.pdf

##submission.downloads##

Номер

Розділ

МЕХАНІЗМИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ