КРИТЕРІЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ: УПРАВЛІННЯ ПРОЦЕСОМ ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.35432/1993-8330appa3842021246304Ключові слова:
дистанційна освіта, дистанційне навчання, освітній процес, якість дистанційної освіти, показники ефективності, оцінювання ефективності дистанційної освітиАнотація
У статті розглядаються різні підходи до визначення критеріїв (показників) ефективності дистанційного навчання. Обґрунтовуються складові оцінки якості дистанційного навчання: матеріально-технічне забезпечення дистанційного навчання; якість навчального матеріалу для дистанційного навчання; якість індивідуальних освітніх програм; якість індивідуальних навчальних досягнень здобувачів; якість системи самоконтролю та самооцінки здобувачів; кваліфікація викладачів та кадрове забезпечення дистанційної освіти. Визначаються фактори, що окреслюють вплив технічних засобів навчання в традиційному навчанні: фактори навчального процесу (цілі, завдання, складність змісту навчання); організаційно-управлінські фактори (фактори технічного забезпечення діяльності викладача та здобувача); наявність необхідного обладнання, засобів інформаційних технологій, організація робочого місця, використання прогресивних методів та організаційних форм роботи; фактори навколишнього середовища; людський чинник; фактори соціального середовища; фактори, пов’язані з індивідуальними особливостями людини тощо.
Розглядаються групи критеріїв для процесу оцінювання: оцінка змісту курсу (структура курсу, відповідність матеріалу програмі, перевірка знань, виклад матеріалу); ефективне використання інструментів (використання засобів комунікації, засобів перевірки знань, тощо); викладання курсу (професіоналізм викладачів, організація навчання, зворотний зв’язок, використання інформаційних технологій). Розглядаються також критерії оцінювання, які можна розділити на чотири основні групи: технічні, навчальні, організаційні та етичні критерії.
Виділяються основні етапи оцінювання: планування, розробка управлінської програми; отримання та аналіз інформації про будь-який процес, що впливає на якість; прийняття рішень щодо управління якістю освітніх послуг та забезпечення впливу на об’єкти та процеси; забезпечення контрольної дії; отримання та аналіз інформації про зміни якості, які були викликані контрольними діями.
Посилання
Аналітична довідка щодо тенденцій організації дистанційного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти в умовах карантину у 2020/2021 навчальному році (за результатами онлайн-анкетування учасників освітнього процесу). URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2021/05/ANALITICHNA_DOVIDKA_Opituvannya_FPO_ZVO_DSYAO_05.2021.pdf
Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні (затверджено Постановою МОН України 20 грудня 2000 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua
Кузнецова З. М., Фисенко Г. С. Управление качеством дистанционного образования. Фундаментальные исследования. 2006. № 1. С. 43–45.
Кухаренко В. М. Дистанційне навчання: умови застосування. Дистанційний курс: навч. посіб. / за ред. В. М. Кухаренка. 3-тє вид. Харків: НТУ«ПІ», «Торсінг», 2002. 320 с.
Назарова Т. С., Полат Е. С. Средства обучения. Технология создания и использования. Москва: УРАО. 1998. 203 c.
Погребняк В., Дашковська О., Солоденко А. 3акон України «Про вищу освіту»: п’ять років імплементації. Проблеми освіти: зб. наук. праць. ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». Київ, 2019. Вип. 93. С. 5–19 .
Самойленко О. М. Поняття дистанційної освіти та дискусії навколо неї: зб. наук. праць. Херсон : «Міськдрук», 2011. С. 61.
Стародубцев, В. А. Единство и взаимосвязь компетенций. Школьные технологии (концепции, модели, проекты). 2010. № 6. С. 103–108.
Щетинин В. П., Хроменков Н. А, Рябушкин Б. С. Экономика образования. Москва Рос. Агентство, 1998. 306 с.
Belton V., Stewart T. J. Multiple criteria decision analysis: an integrated approach. Kluwer Academic Publishers. 1992. 343 p.
Hawkes M. Criteria for evaluating school-based distance education programs. NAASP-Bulletin. Vol. 80. September. 1996. P. 45–52.
Vinogradova I., Kliuka R. Methodology for Evaluating the Quality of Distance Learning Courses in Consecutive Stages. Social and Behavioral Sciences. № 191. 2015. P. 1583–1589.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).